"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

09 Februari 2005

Dewi Fortuna dan Tiga Belas Ekor Haiwan

Kononnya, dulu, di kayangan, Dewi Fortuna menyayangi kucing, lebih, daripada haiwan-haiwan yang lain. Tentu sahajalah, kerana kucing mempunyai keterampilan diri yang menarik: 'cute', manja, lenggokkannya yang memikat, rajin membersihkan diri, pandai akrobatik dan ngiaunya yang menjadi siulan anak-anak muda. Lantas keakraban ini dicemburui oleh haiwan-haiwan lain.

Pada suatu hari, Dewi Fortuna mendapat ilham. Dia ingin membentuk 'shio' dari dua belas ekor haiwan yang berlainan. Supaya senang untuk manusia di dunia mengira umur mereka, kelak. Maka diedarkannya surat pekeliling.

"Aduhai haiwan-haiwan semua! Beta mahu membuat 'shio' Dua belas kesemuanya. Terhad!! Siapa cepat, dia dapat ya! Yang tidak berjaya, nanti, janganlah berkecil hati. Bukan kamu kalah, cuma kemenangan kamu tertangguh. Cuba lagi lain kali! Dan kucing, kamu jangan lupa datang tau! 'Can't wait to see ya!'"

Maka berbarislah haiwan-haiwan di pintu masuk utama kayangan. Kucing. Tikus. Lembu. RIMAU. Arnab. NAGA. Ular. Kuda. Kambing. Monyet. Ayam Jalak. Anjing. Dua belas ekor kesemuanya. Yang terdahulu sampai. Yang lain? Di arah pulang ke bumi.

"Tikus! Aku mengantuklah. Malam tadi aku tidur lewat. Ada mesyuarat persatuan. Biasalah, apabila ada mesyuarat persatuan ni, nikotina akan banyak terkumpul di dalam badan. Tu yang susah nak tidur tu... Aku nak berbaring. Kejap. Apabila sampai masanya untuk mengadap Dewi Fortuna, kau kejutkan aku ya! Janji tau!" Kata kucing. Kepada tikus, di belakangnya.

"Ok, aku janji!" Kata tikus.

Apabila sampai masanya, pintu masuk utama kayangan pun dibuka. Dan haiwan-haiwan tersebut pun berlumba-lumbalah masuk mengadap Dewi Fortuna.

"Aik? Sebelas sahaja? Tak cukup satu ni... mana kucing?"

"Kucing??? Aaaa... dia selsema cikgu!"

"Ok. Tak apalah jika begitu. Tikus, kamu turun semula ke bumi dan panggil seekor binatang yang jaraknya paling hampir dengan kayangan (yakni yang mula-mula sekali akan dijumpai oleh tikus)."

Maka turunlah tikus dari kayangan. Ke bumi. Dan binatang yang mula-mula sekali ia jumpa - daging babi panggang yang dijunjung di atas kepala oleh seorang pakcik tukang masak berbangsa Cina. Lalu diajaknya waris terdekat daging babi panggang yang masih hidup. Ke kayangan. Dan lengkaplah 'shio' Dewi Fortuna untuk dua belas tahun itu.

"Laaa... kenapa kau tak kejutkan aku? Laaaa... kau memang sengajalah... 'boring' betullah kau ni...."

NOTA KAKI BANGKU: Sebab itu kucing tidak tersenarai dalam dua belas 'shio' kalendar luna. Dan sebab itu kucing menjadi seteru tikus hingga ke hari ini. Allahualam!

Gong Xi Fa Chai!

6 Comments:

Anonymous Tanpa Nama said...

ooo..patutlah..siot nye tikus..ekkeke
- farking @ farking.spunge.org/blog

Februari 10, 2005 6:47 PG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

sekarang kucing dan tikus generasi muda tidak berseteru lagi. selalu kedapatan kucing dan tikus sama-sama makan sisa makanan yang dibuang manusia. mungkin mereka rasa tak ada faedah meneruskan perseteruan nenek moyang meraka.

Februari 12, 2005 4:58 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

tikus ni pelupa betul. mesti banyak makan semut...

Februari 14, 2005 10:44 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Murai,
Naga mana pernah bangun lambat. Yang bangun lambat (selalu?), AhsueZ. *smiles*

Februari 14, 2005 9:06 PTG

 
Blogger Fiezanis273 said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

April 03, 2013 10:08 PG

 
Blogger Fiezanis273 said...

Kasihan Kucing...

Alasan yang lain, kucing belum sampai di China masa pemilihan dibuat :).

April 03, 2013 10:12 PG

 

Catat Ulasan

<< Home