"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

10 Mei 2010

Cuti sekolah - aku balik ke rumah Mak Long Lijah di Pasir Besar 8

Dulu-dulu, kata Pak Long Syarif, budak-budak cukup takut dengan - satu, momok; dua, India potong kepala; tiga, polis!

"Eeeeeeiiiii, tu momok tuuuu!" kata Mak Wok semasa takut-takutkan anaknya Rapeah yang degil tak mahu pakai seluar dalam.

"Amek la kek Koling potong kepalo!" kata Makcik Melah semasa anaknya Kak Rose degil main panas di luar rumah.

"Hah! Nak Den kobakan kek Tok Sarip ko ni?" kata Mak Long Lijah apabila aku tak mahu makan nasi lauk taugeh yang dia dah penat-penat masak, "Duduk ontok-ontok!". Aku nak sambal tumis petai. Yang dia pergi masak taugeh siapa suruh! Ha ha.

Ya, semua budak-budak di Kampung Pasir Besar memang cukup takut dengan Pak Long Syarif. Sekali Pak Long Syarif berdehem - berterabur budak-budak Kampung Pasir Besar lari menyorok di sebalik pintu. Sekali Pak Long Syarif jegil mata - yang terkecing di dalam seluar jangan cakaplah... entah dah berapa punya ramai.

KOMA

"Tapi budak-budak sekarang dah tak takutkan polis dah!" kata Abang Hassan, anak Pak Long Syarif, sepupu aku, "Salah polis jugalah! Suruh orang awam jangan takutkan polis. Suruh orang awam berkawan-kawan dengan polis. Rakan Coplah, apalah, bla bla bla! Last-last, orang awam naik muka, pijak kepala, bla bla bla!"

Jalan tengah sesak. Kereta budak Cina tu potong que. Polis 'trapit' tu marah dia. Dia tak puas hati. Dia berhentikan kereta betul-betul di hadapan lampu isyarat dan menghalang laluan kereta lain nak lalu. Dia turun dari kereta. Dia marah polis 'trapit' tu.

"Cheng chong cheng cheng... Lu mau tembak - tembaklah! Cheng chong cheng cheng..." kata budak Cina tu.

Abang Hassan geleng kepala. Abang Hassan kata, budak Cina tu telah melakukan setengah dozen kesalahan. Antaranya - potong que, potong que di hadapan polis, berhenti di petak kuning, meletakkan kenderaan sehingga menghalang lalu lintas, mengeluarkan kata-kata kesat, dan memprovokasi polis.

"Inilah momok yang Mak Wok cakapkan tu agaknya!" tambah Abang Hassan lagi.

Aku mengekek-ngekek ketawa sambil menompang tangan pada tiang lampu isyarat, "Budak-budak sekarang dah tak takutkan polis dah, bang!"

Label:

6 Comments:

Blogger  said...

ching chong nip nong nong?

Mei 10, 2010 11:39 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

Cuti sekolah bulan depan ada balik tak?
hehe

Mei 11, 2010 1:12 PTG

 
Blogger tasekM said...

kalau takut. kena tembak.

kalau tak takut. selamat.

ok. sekarang pilih....


:)


.

Mei 11, 2010 4:26 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Aku dulu kecik-kecik tak takut pun polis. Tapi abah aku takut sebab dia bawak moto tak ada lesen.

:D

Mei 12, 2010 10:35 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Korok,
:)

Dug,
He he.

Tas,
Untuk sesebuah negara yang beriklim sejahtera - rakyat perlu takut polis tetapi polis janganlah lebey2 sangat! *wink*

Purp,
HA HA HA. Good one!

Mei 12, 2010 12:38 PTG

 
Blogger mamakmuda said...

Salam... mmg btol bang!! Time aku kekecik dlu, kalo aku wat slh jer atok aku tunjok pistol die!! Goyang lutut aku weh!! Smpi skang aku agk gabra gak ngan polis.... Cma, aku tengok bbudk skang dh x salute polis daaa... atok aku dlu, pemes n d geruni se kg!!

Mei 20, 2010 1:51 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home