"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

13 Mei 2010

1Hoon

Ok adik-adik,
Sila amati pembaris (kayu rol) inci kamu kerana hari ini abang akan ajar kamu tentang sistem pengiraan zaman Tok Kaduk yang masih diguna pakai dalam kerja-kerja pembikinan buku.

1 ela persamaan dengan 3 kaki.

1 kaki persamaan dengan 12 inci.

1 inci pula boleh dibahagikan kepada dua bahagian (1/2 inci) atau empat bahagian (1/4 inci).

1/4 inci pula boleh dibahagikan kepada empat bahagian yang lebih kecil dan setiap bahagian kecil itu dikira sebagai 1/2 hun.



Makanya,
1 hun bersamaan dengan 1/8 inci. Dalam 1 inci ada 8 hun.

KOMA

Semalam, ada 1 Hoon. Apabila dia muncul di kaca TV, hati kita berkata-kata, 'Cine gemuk mane datang pulok ni, weh? Buleh ke main ni?' Tapi - apabila dia beraksi, lepas satu mata ke satu mata (walaupun bergu mereka kalah), kita dapat rasakan bahawa 'Cine' Hoon inilah hero yang kita cari-cari selama ini.

"1 hun saja lagi untuk kita melangkah ke final, Hoon! Tapi, kalu luse aok main macam gampang - 'siapppp' aok!"


Paling kanan: Hoon.

(Sumber foto lama-lama: The Star)

15 Comments:

Blogger Pa'chik said...

tapi derang kalah semalam pasal tak cukup hun lah... :P

Mei 13, 2010 10:39 PG

 
Blogger Pa'chik said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Mei 13, 2010 10:39 PG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Aku tau hunny jer...

Mei 13, 2010 10:57 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Chik,
Mmmm, gua pun hairan - tak boleh ke cipta satu device ke hape ke - bila bola keluar gelanggang - buzzer bunyi! Ho, payahlah kalau bola keluar jenis 1 hun 1 hu ni, weh!

Purp,
HA HA HA. Mihun?

Mei 13, 2010 11:25 PG

 
Blogger Intan ~ Nur Azlina said...

lebih kureng ayat den ni... "awat gemuk depa ni.. bley lawan ker??". Hahahahah

Mei 13, 2010 12:40 PTG

 
Blogger elmaaniq said...

:)

Mei 13, 2010 12:54 PTG

 
Blogger Najmuddin Yusoff said...

entah siapa tweet, "the rise of the chubbies".

Haha!

Mei 13, 2010 1:44 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Intan,
Mula2 gua memang tak bagi harapan langsung - tapi apabila gua tengok Hoon main - gua rasa, 'eh! best gile Cine gemuk ni main weh!' HA HA.

But, kenapa demeh tak pernah jadi bergu kedua negara weh?

Mamak Manik,
Kau tak moh main untuk Melaysia ke?

Naj,
Browers kat Google - gua rasa gua pernah ternampak gambar Hoon masa kurus. :)

Mei 13, 2010 2:12 PTG

 
Blogger tasekM said...

cina gemuk tu turun ganti mamat gay (ok. ini adalah tuduhan semata2) tu apsal hah...? dengor kata mamat tu mengamuk kena sorak ke hape yek...?



.

Mei 13, 2010 2:54 PTG

 
Blogger kemat said...

gua guna hun masa kerja site dulu...."Aaa... 5 inci 3 hun kerani" kata pekerja indon tu

Mei 13, 2010 4:40 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Tasek,
Mamat tu tak gay - cuma gebu 'ja! NI hok jenis-jenis lelaki gebu dan jambulah! Jenis hok ni wangi sentiasa weh!

Kalau jenis macam gua - manjang badan bau diesel! Hu hu.

Kem,
Dalam dunia penerbitan tak pula guna HUN - tapi guna PIKA! Perghhhhh!

Mei 13, 2010 5:05 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

abang naga punya entri ni aku nak copy paste. senang nanti aku nak bagi tutorial pada enginee2 baru kat sini - enam hun tu apa? contohnya

Mei 14, 2010 11:14 PG

 
Blogger Siti Nurbaya said...

encik naga,

baru la saya tahu 1 hun tu banyak mana.

tq for the educational facts =)

Mei 14, 2010 5:55 PTG

 
Blogger Macc Macc said...

Kalah sbb byk sgt mkn mee hoon kot

Julai 04, 2017 10:07 PTG

 
Blogger Macc Macc said...

Diarang kalah pasal byk sgt mkn Mee Hoon laaa

Julai 04, 2017 10:08 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home