"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

12 Disember 2011

Ombak [Bukan] Rindu - Ulasan filem

"...Maya Karin sebagai pelakon utama agak "miscast" sebagai dara kampung kerana keurbanannya..." ~ Fadli al-Akiti, tontonfilem.blogspot.com


Mmm... Fikiran saya merewang-rewang, mencari-cari, jika bukan Maya Karin, siapakah yang sesuai untuk memeran watak Ustazah Izzah dalam filem Ombak Rindu?

Tap! Saya petik jari. Pertama, saya memilih Zarina Zainuddin.

Saya pernah melihat lakonan terbaik Zarina Zainuddin dalam telemovie Becha Usang. Dia dirogol, hamil, dan kemudian mati ketika melahirkan anak... entah, saya lupa, rasa-rasanya begitulah kausaliti ceritanya. Dan, saya fikir, Zarina Zainuddin, jika diberi peluang oleh Osman Ali, untuk membawa watak 'pasrah apabila dirogol' - dia akan membawanya dengan berjaya juga!

"She's too old la, bro!" Kata Lutfi Ishak, agaknyalah, entah, dia tak bercakap langsung sebenarnya, kerana dia sedang sibuk menyiapkan kertas kerja Perhimpunan Penulis Muda Nasional; air yang dia masak tadi telah lama sejuk, so, no coffee for tonight!

Tap! Saya petik jari lagi. Kedua, saya memilih Ummi Nazeera.

Saya sudah boleh bayangkan: Aaron Aziz sedang merogol Ummi Nazeera, Osman Ali kata kepada cameraman, "Close up shot, ya bang!" Dan, yang nanti akan terpaparkan di layar perak adalah - raut wajah pasrah Ummi Nazeera yang sedang terhenyak-henyak dirogol; dia berpaling perlahan kepada penonton dan, tap!, air matanya 'tumpah' ke pipi. Dan dan tu juga muncul lagu latar - Gelombang oleh Salmiah Hassan. Pergh! Hati siapalah yang tidak akan meruntun sayu... Percayalah, Ajami Hashim akan turut melelehkan air mata jantannya apabila sampai pada babak ini dan dia akan SMS saya, 'Sedey, wo!'

"Cut!" Kata Osman Ali. "Wrap up!"

"Wrap upppppp!" Kata penolong pengarah, macam echo di dalam bilik Karaoke. Dan semua orang di produksi bertepuk tangan. Beberapa orang krew yang sejak dari tadi leka mengoyang/menghenyak katil - berhenti. Ummi Nazeera cepat-cepat bangkit dan dengan termalu-malu mendapatkan 'robe' dari tangan maknyah jaga costum.

Di babak yang lain, Ummi Nazeera di kandang saksi. Peguam bela sedang menyoal balas, "Cik Nazeera! Semasa orang kena tuduh 'mengapa-apakan' awak... adakah berlaku penetration?"

"Objection, Yang Arif!" Kata peguam pendakwa.

"Eh! Saya cuba membuktikan bahawa pendakwa 'pasrah' dan seronok apabila diperlakukan sedemian rupa oleh OKT, Yang Arif!" Kata peguam bela.

"Sustained!" Kata tuan hakim.

"How 'bout... mmm... Ellie Suriati?" Kata Rabecca Ilham, yang sejak dari tadi duduk terhenyak di sofa usang di Rumah PENA; dia juga sedang sibuk - copy paste 'old' SMS dari handphone lama ke handphone baru.

Pow! Tiba-tiba, pelangi angan-angan saya musnah dek cadangan itu, mmm...

Mungkin boleh! Well, kalau Ellie Suriati kena rogol dek Aaron Aziz - mata dia akan membuntang-buntang dan menjegil-jegil, mulut dia akan memekik-mekik, dia akan meronta-ronta macam orang meroyan, sampai cameraman pun kelam-kabut tak tahu nak shoot macam mana; jika ada kesempatan dia akan terajang penis Aaron Aziz se das dua, tapi Aaron masih dapat rogol dia juga last-last sekali, dan dalam keadaan tengah kena rogol tu dia masih terpuntang-panting macam orang gila babi lagi, mulut dia berbuih-buih, oh, doktor kata vagina dia rabak dek keadaan 'tak pasrah' tu, entah, agaknyalah...

Shot seterusnya - Aaron Aziz sedang zip seluar, dan Ellie Suriati terduduk 'khoya' di atas katil dengan rambutnya berserabai macam pontianak baru lepas kena paku di leher; tersedu-sedan. Sebelum Aaron Aziz keluar pergi kerja, aaa, i mean, keluar dari bilik tidur... Ellie Suriati sempat kata, "Jantan tak gunaaaaa!" Aaron Aziz sempat berpaling, menyeringai, dan kata, "Pakcik kau yang berhutang dengan aku! Well, aku cuma ambil hak aku sahaja... selebihnya, aku pulangkan semula! Takkan itu pun tak boleh? Keh keh keh!" Ellie Suriati kata lagi, "Setannnnnnnnnn!" ['Syaitan' - Ada penerapan nilai-nilai keagamaan di sini dan Ali Atan mesti sukakannya.]

"Aok dah tengok ke filem Ombak Rindu tu?" Tanya Abdullah Jones, yang tiba-tiba muncul, dan *plop* kemudiannya.

"Belum le lagiiiiiiii...." Kata saya.

FIN

33 Comments:

Blogger aljambz said...

tang ellie suriati aku sokong.

Disember 13, 2011 12:33 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Jamb,
Keh keh.

Disember 13, 2011 12:54 PG

 
Blogger paiseh said...

tang umi nazira tu dah buat gua keras2~

Disember 13, 2011 1:32 PG

 
Blogger bact. said...

pasepa cerita neh satu babak ja?

Disember 13, 2011 6:57 PG

 
Blogger bact. said...

pasepa cerita neh satu babak ja?

Disember 13, 2011 6:57 PG

 
Blogger tasekM said...

keh keh.

tak nak la pah bedah tu bang.
dia kalau membuntang mata aku takut.

apa kata kita bg tiz zakiah.
dia tu ada muka nak gaya termenung-termenung macam mana ntah aku tak tau nak cakap.... sesuai kot.

:)



.

Disember 13, 2011 7:13 PG

 
Blogger zizie ali said...

Suatu masa dulu P.Ramlee dikritik hebat oleh agamawan kerana menghasilkan filem heavydrama 'Gelora' yg memaparkan Sarimah berbikini. Meskipun Sarimah pernah berbikini dlm 'Gerak Kilat', ia tidak menjadi isu krn ia sebuah filem aksi. Pengkr...itik yg melihat dari sudut moral juga pernah mengkritik filem 'Potret Maria' arahan Yasin salleh krn wirawatinya sanggup menghadiahkan kesucian kpd wira atas kesedaran unt berbakti kpd kekasih yg telah dikecewakannya. Pengalaman yg hampir sama juga dilalui oleh U-Wei lewat 'Perempuan, Isteri, dan.." , Yasmin Ahmad "Gubra", dan kini Osman Ali "Ombak Rindu".Peranan pengkritik dlm mengaplikasi konsep amar maaruf nahi mungkar ternyata bukan isu baru dlm sejarah perfileman Melayu. Dan jawapan dari pembikin filem akan tetap sama sepanjang zaman: "kami hanya memaparkan realiti..."
.
.
Jangan tanya saya: "kau dah tonton filem tu?" Ha ha ha

Disember 13, 2011 7:22 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Pai,
Ha ha.

Bact,
Aku buat short film je, bro.

Tas,
Tiz Zakiah pun 'urban' gak. Ni nak cari hok muka kampung2 n muka ustazah2 sket.

Zz,
Pendek katalah, bang - SEX SELL! :)

Disember 13, 2011 8:56 PG

 
Blogger . said...

harap-harap hari raya tahun depan ada tayang kat tivi.

Disember 13, 2011 12:18 PTG

 
Blogger Lily Abdullah said...

Banyak sangat tragedi dan unsur kebetulan.

Aku naik bosan

Disember 13, 2011 1:20 PTG

 
Blogger Fahmi Ismail said...

Elli Suriati? ok ape...sesekali terkeluar loghat Perak, layan tuuu

Disember 13, 2011 1:48 PTG

 
Blogger lavender harum wangi said...

how about nur fazura? :)

Disember 13, 2011 6:01 PTG

 
Blogger lavender harum wangi said...

or fasha sandha? huehuehue

Disember 13, 2011 6:02 PTG

 
Blogger ryann said...

elli tu sambungan reaksi dlm embun le tu..ha ha..macamana pun, ali atan mesti suka

Disember 14, 2011 12:06 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Niz,
Harap2lah.

Water,
Ha ha.

Fah,
Ha ha.

Lav,
Fazura - too urban.
Fasha - dah selalu sgt kena rogol, mungkin dia mahu lakonkan watak lain. :)

Ry,
Ha ha.

Disember 14, 2011 1:04 PTG

 
Blogger Unknown said...

wakakaka.. ketawa Mush sendiri tau baca ulasan pro ni. Mmg ada pikir, selain dr Maya Karin sapa lagi. Tapi, Why not? tak boleh ker org kampung tu berwajah cun@urban? mungkin dalam cerita itu dia berdarah kacukan pakistan (jual karpet) ker, bangla ke... asal org kg jer nak wajah kampung2 gitu?

Disember 14, 2011 4:05 PTG

 
Blogger Anonymous said...

aku tiba-tiba menjadi teringat kepada tuala belang putih dan biru...

tiba-tiba!

po

Disember 14, 2011 5:42 PTG

 
Blogger Anonymous said...

aku tiba-tiba menjadi teringat kepada tuala belang putih dan biru...

tiba-tiba!

po

Disember 14, 2011 5:42 PTG

 
Blogger Anonymous said...

pap!

aku lama gila tak baca blog...

Ili dah kawin yeop!

pap!

:)

Disember 14, 2011 5:52 PTG

 
Blogger Ajami Hashim said...

moral cerita: kemut baekkk punyerrr!!!

Disember 15, 2011 10:43 PG

 
Blogger Unknown said...

naga ganti aaron baru cara....

Disember 15, 2011 12:01 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Mush,
Mmm, boleh juga.

Po,
Ili mana weh? Ili Shazwani ke?

Ajami,
Gua tengah fikir ni - nak pro Ali Atan or nak pro Fadli al-Akiti. HA HA.

Gunx,
Gua belum tengok OR lagi ni, pergh!

Disember 15, 2011 12:53 PTG

 
Blogger noorkhamisah said...

idea bernas...haha

Disember 15, 2011 7:01 PTG

 
Blogger fadz said...

aku ada wawasan nak paksa Ali Atan untuk berlakon, sebagai samseng ala shamsul yusof yang berjaya akhirnya memiliki satu Kuala Lumpur, hanya dengan kata-kata besarnya, bagaimana?

Disember 17, 2011 5:52 PTG

 
Blogger Ida Ra said...

baca tapi terus gelak....

Disember 18, 2011 8:20 PTG

 
Blogger Waqheh said...

eli suriati bagi gua dia bakal pengganti wan maimunah..pelakon yg sanggup buat apa saja..biar makan taik sekalipun..class

Disember 19, 2011 12:05 PTG

 
Blogger Pegawai Khalwat said...

Femes hang!

Disember 19, 2011 2:13 PTG

 
Blogger kingbinjai said...

tunggu org download hehehehe

Disember 22, 2011 9:25 PG

 
Blogger kunci hilang said...

Uih...saya nak pinjam novelnya ada?

Disember 26, 2011 1:05 PG

 
Blogger kunci hilang said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Disember 26, 2011 1:08 PG

 
Blogger CikguShikin said...

hahaha..

Januari 01, 2012 1:28 PTG

 
Blogger CikguShikin said...

tak sesuai tayang kat tv ni..malu kat budak2

Januari 01, 2012 1:30 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

atau pun dia patut tanya, "aok nak tengok ombak rindu tu?"

jawab "entah."

Februari 14, 2012 2:06 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home