"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

09 Julai 2013

Mengapa Melaysia tidak boleh menjadi negara maju 3

Aku penat. Beg galas aku berat. Bateri iPod shuffle aku habis di saat Hafiz sedang melagukan bait-bait Deritaku Deritamu. *Menyumpah* Aku jentik putung rokok terus ke dalam tong sampah. Masuk!

Semasa aku turun ke platform LRT, ada pasangan hipster sedang duduk-duduk di atas tangga sehingga menghalang perjalanan. [Aku syak mamat tu hipster sebab dia pakai topi macam Chef Sherson Lian dari rancangan TV 5 Rencah 5 Rasa tu pakai]. Jadi, aku sepak mamat hipster tu. Tepat di belakang rusuk dia. Kalau dia anak anjing - dia akan keluarkan bunyi, “Kengggg!”

Aku cakap, “TEPI!!!” Mamat hipster tu mengaduh dan bangkit dan pandang aku dengan muka tak puas hati. Aku pandang dia semula. Aku buat-buat muka macam abang-abang polis IPD Sentul (cawangan kongsi gelap). Kemudian, aku blah! - cari bangku yang ada kipas angin terpacak di atasnya.

Masa tu, apa yang bermain di fikiran aku - sistem pendidikan negara ini telah gagal dan ibu bapa juga telah gagal dalam mendidik mamat hipster ini menjadi insan yang kompeten. [Aku guna perkataan ‘kompeten’? Pergh!].

Mula-mula aku rasa bersalah. Kemudian, lama-lama, aku rasa ok. Harap-harap aku telah menghalang sebuah kezaliman (kerana ‘tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya’). Harap-harap mamat hipster tu ambil kejadian tadi sebagai iktibar. Supaya lain kali dia boleh sepak hipster lain yang duduk di tangga pula.

Masa aku keluar dari LRT - ada orang buta keluar dari LRT juga. Kendatipun dia guna tongkat boleh lipat-lipat tu - dia masih langgar-langgar papan tanda iklan di platform LRT tu. Jadi, cepat-cepat aku sauk lengan dia. Konon, nak bantu dialah... Sebenarnya, nak cover semula dosa aku sepak mamat hipster tadi. HA HA.

“Tak apa, bang! Saya kerja sini [yakni, dia nak beritahu aku yang dia memang dah expert dengan kawasan stesen LRT ni]!”

‘Kerja sini?’ Aku macam tak percaya. ‘Takkanlah orang buta kerja dengan syarikat LRT. LRT tak berlanggar ke nanti?’ Getus hati ‘besar’ aku. [Besarlah sanggggggat!]

Aku membontoti dia. Dia tak perasan pun [Rasanyalah]. Lepas tu dia keluar dari stesen LRT menuju ke jenjatas SOGO, dia buka beg besar yang dikelek, dia keluarkan kerusi boleh lipat-lipat dan...

...beberapa bungkus kertas tisu.

11 Comments:

Blogger sinaganaga said...

1st

Julai 09, 2013 11:29 PTG

 
Blogger Amyz! said...

2nd.

Julai 10, 2013 5:48 PG

 
Blogger KeMatZ said...

3rd

Julai 10, 2013 3:54 PTG

 
Blogger Aizuddin Jaafar said...

Gila true sepak hipster.

Julai 11, 2013 9:41 PTG

 
Blogger Amiene Rev said...

5th

Julai 14, 2013 9:03 PG

 
Blogger Pokok said...

hidup lagi...

Julai 14, 2013 2:58 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

aku takut budak hipster tu balas dendam sepak orang buta tu je...

Julai 18, 2013 8:59 PG

 
Blogger Lan Rambai said...

tempat ke lapan pun ok apa

Julai 25, 2013 3:50 PTG

 
Blogger Unknown said...

aku suka apa yang kubaca
tapi aku takut bila ditanya apa yang kubaca

September 24, 2013 1:37 PG

 
Blogger Unknown said...

sian.. x masal je..

Mac 16, 2014 3:45 PG

 
Blogger Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

November 01, 2015 5:29 PG

 

Catat Ulasan

<< Home